10 uurs race- Zandvoort - 21 Juli 2019

Blog Image

Zondag, de dag waar we al maanden naar uit keken. De 10 uur van Zandvoort met de Seat. Samen met gastrijders Thom en Marc stonden we in de ochtend vol goede moed aan de start. De avond ervoor hebben we de auto op enkele punten verbeterd en pitstops geoefend. We gingen stiekem te laat naar bed, maar stonden zondag vol goed moed op.

Om stipt 8.00 uur gingen de lampen uit en waren we vertrokken. Het doel was de chaotische start goed doorkomen, stabiele rondetijden rijden en de pitstops tacktisch inplannen. Als we dat volhielden dan kon er wellicht een mooi resultaat inzitten in de Tour klasse. En de eerste stint ging ook goed. We kwamen de ellende in de eerste ronde goed door en reden een mooi tempo.

Tijdens de eerste rijderswissel hebben we de bandenspanning wat afgelaten om nog sneller te kunnen gaan. Helaas kwam er door een crash van andere deelnemers een Code60, tijd om snel de pit in te duiken. We stonden net opties klaar om te tanken, maar we hebben het toch snel voor elkaar. Binnen no-time waren we weer vertrokken voor stint 3. Ook die stint liep soepel en we lagen op een keurige positie. Weliswaar achterin het veld, maar dat kon ook niet anders aangezien we in de tourklasse reden.

Na een goed uur weer tanken en een rijderswissel. Helaas net voor een Code60, dus hier verloren we wat seconden. Door een probleem met de riemen werd de stint halverwege afgebroken. Aan de kant werd een oplossing gezicht terwijl Kevin vertrok voor de 5de stint van de dag. De tijden waren goed en we hadden alleen wat problemen met de toenemende achterblijvers op de baan.

En daar ging het uiteindelijk ook mis, goed mis. Tijdens het inhalen van een BMW zijn we helaas gecrasht. Doordat de BMW plotseling van richting veranderde moesten ook wij dit doen. We kwamen op het vuil, gleden naar buiten, kwamen met een band in het gras en spinde daardoor, helaas vol in de zijkant van de BMW. Gelukkig konden beide auto’s rijdend de pitbox bereiken. Helaas bleek in de pit dat de schade aan de Seat te groot was en niet meer gerepareerd kon worden. Einde oefening. Zo werd de 10 uur van Zandvoort de 4 uur van Zandvoort.

Na alles geëvalueerd te hebben onder het genot van een biertje hebben we alles opgeruimd en naar de opslag gebracht. De komende weken zal in het teken staan van sleutelen om 21 september weer vol goede moed aan de start te staan van de 8 uur van Zandvoort.

We hebben dit weekend dus hoogtepunten en diepte punten beleefd. En daarnaast erg veel geleerd.

Tot de volgende!